שתי מחשבות על רכבים אוטונומיים לסוף השבוע

היום ראיתי מכונית אוטונומית – Little Roady – מטיילת לה ברחובות עיר מגוריי הנוכחית, פרובידנס. זוהי עיירה פצפונת במונחים גלובליים – קצת יותר קטנה מחיפה – ואף על פי כן, הרכבים האוטונומיים מגיעים גם אליה. ולא רכב אחד בלבד, אלא צי שלם של רובוטים חשמליים על הכבישים, המסיעים את תושבי העיר ממקום למקום. העלות למשתמש: אפס. חינם לגמרי. הם פועלים 12 שעות ביום, שבעה ימים בשבוע.

הרכב האוטונומי הראשון בפרובידנס. במקור מהודעה לציבור של הממשל.

יש לי שתי מחשבות על הנושא.

קודם כל, מעניין לציין שהמיזם ממומן חלקית על-ידי פולקסווגן. למה זה יוצא-דופן? מכיוון שפולקסווגן הייתה אחראית בשנים האחרונות על ניסיון לרמות את הממשל הפדרלי באמצעות בינה מלאכותית (מאד בסיסית ופשוטה) שהותקנה ברכבים רבים ושלטה בפעולת המנוע. כאשר הרכב היה נבדק במכון, הבינה המלאכותית הייתה שמה לכך לב, ומשנה את פעולת המנוע כך שהרכב יפיק כמות נמוכה יותר של חלקיקים מזהמים מהרגיל. ואז, ברגע שהרכב היה מגיע לכביש שוב, הוא היה חוזר לזהם את הסביבה ברמה גבוהה בהרבה מהמותר.

פולקסווגן נתפסה בסופו של דבר בקלקלתה, ובימים אלו היא מתחילה לשלם את חובה לחברה באמריקה. והנה – כספי הפיצויים על הנזק שחוללה בינה מלאכותית אחת, הולכים כדי לממן בינה מלאכותית אחרת השולטת ברכבים חשמליים שמזהמים פחות את הסביבה. זה צדק פואטי, וזה דבר טוב כמובן, אבל מעניין להבין שגם הצדק הזה רק מנתב כספים מאספקט אחד של בינה מלאכותית לפרויקט אחר בבינה מלאכותית. זה פשוט העולם שאנו נכנסים אליו.

שנית, אני נזכר בספרי הראשון – "המדריך לעתיד" – שהתפרסם ב- 2013. כתבתי שם פרק שלם על רכבים אוטונומיים ומשמעויותיהם, ואני עדיין זוכר איך אנשים הרימו גבה, גיחכו קלות, וביקשו ממני להפסיק לספר להם סיפורי אגדות. וגם אני היססתי לכתוב על הנושא, מכיוון שהוא נראה כל-כך עתידני וכל-כך מוזר.

והנה, זה קורה. רעיונות שלפני שש שנים בלבד נראו בלתי-אפשריים, הופכים היום למובנים מאליהם עבור תושבי העיר הקטנה פרובידנס. ואם להאמין לפרסומות, הרי שגם תושבי חיפה, תל אביב[1] וירושלים[2] ייהנו משירותים דומים כבר בשנים הקרובות[3].

שיהיה ברור: יש עוד דרך ארוכה עד שהרכבים האוטונומיים יחליפו את כל התחבורה הציבורית, ובוודאי את כלי הרכב הפרטיים. הטכנולוגיה עדיין רחוקה מלהגיע לשיא, וקשה למצוא ערים בעולם בהם מתירים לרכבים כאלו להתנייד בכבישים בכוחות עצמם, מבלי השגחה קפדנית מצד נהג אנושי. אבל המהפכה הקונספטואלית – הרעיונית – כבר החלה, ויהיה קשה לעצור אותה.

ומחשבה אחרונה לסיום: לפני שש שנים, רכבים אוטונומיים נחשבו למדע בדיוני בקרב הציבור הרחב. אלו עוד טכנולוגיות שישנו את חיינו, יהפכו למובנות מאליהן שש שנים מהיום? רובוטים בכל בית? בינה מלאכותית המדברת עמנו כאילו הייתה אנושית בעצמה? רכבים מעופפים? תרופות ראשונות לעצירת ההזדקנות? מחשוב לביש לכל אדם? פלטפורמות בלוקצ'יין שבאמת יעשו משהו מועיל?

אפילו בתחזית הפסימית בה רק אחת מהטכנולוגיות הללו תתממש, אני חושב שתסכימו איתי ששווה לחכות לעתיד.

[1] https://www.mako.co.il/nexter-high-tech/Article-2b38e489aed6761006.htm

[2] https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001236680

[3] http://www.kolhazman.co.il/326525

4 מחשבות על “שתי מחשבות על רכבים אוטונומיים לסוף השבוע

  1. אני לא חושב שאנשים היו פסימיים אז בנוגע לרכבים אוטונומים, ההפך, הם היו אובר-אופטימיים, ובעיתונים דיברו על כך שב 2020 רכבים אוטונומים יהיו הסטנדרט. היום הם מאוד רחוקים מכך. הניסויים האלו מושכים הרבה תקשורת, אבל קשה לי להאמין שגם ב 2030 רכבים אוטונומיים יהיו עניין נפוץ. ואני מתכוון נפוץ בכביש, חלק משמעותי מהרכבים במדינה – לא בכתבות בעיתונות.

    Liked by 1 person

    • בשנת 2012 המצאת רשת הנוירונים הקונווליציונית (CNN) גרמה למהפיכה בשדה עיבוד התמונה, כאשר האלגוריתם ניצח בנוק אאוט את האתגר הכי קשה שהיה בזמנו בנושא- imagenet. היתה התלהבות אדירה מהנושא, ולא היה מופרך לחשוב שמכאן הבעיה היא רק סקאלה של איסוף הקלטות.
      היום אנחנו מבינים יותר טוב גם את אלגוריתמי רשתות הנוירונים וגם את הבעיה של המכוניות האוטונומיות. אני לא חושב שאפילו הפרסומאים מדברים היום על רכב אוטונומי מלא עד 2030 כסטנדרט, אבל בהחלט מדובר על נהיגה אוטומטית בכבישים מהירים הרבה לפני 2030 כדבר סביר. אני מאמין להם על פי המודלים המוגבלים יותר הקיימים בשוק כבר היום, ומכיוון שכמו שאמרתי אנחנו מבינים גם את הבעיה וגם את הפתרונות הרבה יותר טוב.
      אני ממליץ על הסרט הבא שלקוח מקורס של mit בנושא ומסביר איך התעשייה חושבת על הנושא היום: https://youtu.be/sRxaMDDMWQQ

      נ.ב- אני חוקר רשתות נוירונים כבר כמה שנים, אם כי לא יצא לי להתעסק עם בעיות בתחום הרכב האוטונומי ספציפית.
      נ.ב.ב- ממציאי רשת הCNN שאפשרו את כל הטוב הזה בדיוק קיבלו פרס טיורינג, אז מזל טוב! 🙂

      אהבתי

      • מה זה "דבר סביר"? שיהיו אי שם בארה"ב 20 משאיות אוטומטיות על כבישים מהירים? כשרק הופיעו הפלאפונים, הם התפשטו ל-100% מהאוכלוסייה תוך שנים ספורות. לא היה אפילו זמן לחזות תחזיות מופרכות. השיח סביב מכוניות אוטונומיות, לעומת זאת, מתנהל כבר 10 שנים, ובכל פעם אנשים דוחים את היעד בעוד כמה שנים. מתחילה להיווצר תחושה שאין כאן באמת ערך כלכלי. היכולת כשלעצמה היא עניין זניח, מה שחשוב זה שהמערכת תהיה זולה ויעילה מספיק כך שאנשים יעדיפו אותה על פני המערכות הקיימות.

        אהבתי

  2. מדוע אתה קורא למנגנון הפחתת הזיהום בעת בחינה של פולקסוואגן בשם בינה מלאכותית? היא בינה מלאכותית בערך שכל תוכנה שהיא המכילה את שורת הקוד if then היא "בינה מלאכותית".

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s