וולמארט מתחילה להחליף אלפי עובדים במכונות

 

לפי דיווח בוול סטריט ז'ורנל, וולמארט מחליפה חלק מעובדיה במכונות אוטומטיות לספירת שטרות ומטבעות. המכונה מסוגלת לספור 3,000 מטבעות בדקה או שמונה שטרות בשנייה – מהר יותר מכל אדם. לפי הדיווח, יותר מחמש-מאות עובדים עזבו את החברה בעקבות השינוי.

אבל מכאן הסיפור רק נהיה מעניין יותר, בשלוש נקודות.

ראשית, המכונות החדשות הוצבו כמעט בכל אחד מ- 4,700 סניפי וולמארט באמריקה. היינו אמורים לראות, לפיכך, אלפי פיטורים. אך לא זה המצב. האחראי על התקשורת בוולמארט הבהיר כי –

"במסגרת השינוי… העברנו אנשים ושעות עבודה לרצפת המכירות. כל עמית שעבד בעבר בחלק האחורי של המשרד קיבל הזדמנות להישאר עם החברה בתפקיד מול הלקוחות. כמעט כולם בחרו להישאר, ורבים עברו לתפקידי פיקוח או אחראי מחלקות."

כמובן, זוהי תמימות גדולה לחשוב שגם המוכרים ישמרו על עבודתם עוד זמן רב, בתקופה בה מרכולים ואפילו מסעדות כמק'דונלדס מתחילים להשתמש בעמדות מכירה ממוחשבות אוטומטיות. עדיין יהיה צורך במוכרים אנושיים, אבל אנו עתידים להזדקק לפחות מהם ככל שהאוטומציה תמשיך להתפתח. אין פלא שמאז ינואר 2017, נעלמו 71,000 משרות בתחום המכירות (retail) בארצות הברית.

שנית, אנו רואים שהבעיה בטווח הקצר אינה היעלמות מוחלטת של כל המקצועות האנושיים, אלא של תנודתיות משרות (job volatility). האוטומציה מתפשטת ליותר ויותר תחומים, וכך אנשים מוצאים עצמם לא-נחוצים עוד, ונאלצים למצוא עבודה במקום או בתחום אחר. הבעיה הגדולה במקרה זה היא שהעבודות החדשות בדרך-כלל אינן אטרקטיביות כקודמותיהן, ומי שנדחק אליהן צריך למעשה להתחיל מהתחלה, ללא ההטבות שצבר בשנים הארוכות בהן עבד במשרה הקודמת.

שלישית, וולמארט פעלה באופן אתי וראוי כשהציעה לעובדיה לעבור לתחום אחר בחנות, אבל בואו נודה באמת: הם לא באמת נחוצים שם. וולמארט לא באמת צריכה עוד מוכרים, ומדובר בשלב ביניים בדרך לפיטוריהם בסופו של דבר. לחלופין, ייתכן שהם לא יפוטרו, אלא פשוט יישארו שם עד שעובדים אחרים יעזבו מרצונם. כך או כך, אנו רואים כאן למעשה בזמן אמת כיצד נוצרות "עבודות הבולשיט" שתיאר האנתרופולוג דיוויד גרייבר: משרות שאין בהן צורך ממשי, שאנשים מועסקים בהן רק כדי שתהיה להם תעסוקה לזמן מה. לארגונים לוקח זמן להתייעל, ובסופו של דבר גם חלק גדול מעבודות הבולשיט ייעלמו – ביחד עם 'העובדים' שמאחוריהן.

מי ייהנה מהיעלמותן של עבודות הבולשיט? כולנו, מכיוון שנצטרך לשלם פחות כסף על המוצרים שנרכוש. אבל זאת, כמובן, רק אם לא תעבדו בעצמכם במשרות שייעלמו.

בהצלחה!

4 מחשבות על “וולמארט מתחילה להחליף אלפי עובדים במכונות

  1. "מי ייהנה מהיעלמותן של עבודות הבולשיט? כולנו, מכיוון שנצטרך לשלם פחות כסף על המוצרים שנרכוש."
    רועי, מדוע לדעתך נשלם פחות כסף על המוצרים שנרכוש?
    אתה מניח שכל חיסכון בעלויות הסוחר יגולגלו ישירות אל הלקוח?… חה! אני בספק 🙂

    נהנתי לקרוא. פוסט מעניין מאוד.
    אני ממש לא מתנבא, אבל מאוד אופטימי בעניין האוטומציה והרובוטיקה.
    חושב שהמין האנושי הוא הרבה יותר מסך כל חלקיו וצרכיו. בני האדם יקבלו בשוויון נפש אוטומציה עד גבול מסויים, סוג של צוואר בקבוק, ולאחריו העניין יעצבן אותם, ירגיש להם זר ומנוכר, יטריח את "הנפש הפסיכולוגית" זקוקת החום והיחס שלהם והם ידרשו שיטפל בהם נציג אנושי.
    אפשר למחשב המון דברים אבל לא את הצרכים שלנו, כך אני סבור.

    אהבתי

    • קודם כל, תודה. שמח שנהנית 🙂

      לגבי החיסכון בעלויות – הוא יתרחש בשוק תחרותי. אם השוק יהיה כזה – זו כבר שאלה אחרת, שתלויה במיוחד בממשלה ובדרישת האזרחים.

      ובאשר לאוטומציה – אני גם חושב שיהיה מאד קשה בעשורים הקרובים להחליף שירותים אנושיים מסוימים בממוחשבים. אבל מהרגע שמחשבים יוכלו לדבר עם בני-אדם כפי שבני-אדם עושים זאת – הכל ישתנה.

      אהבתי

      • רועי, תודה על התגובה העניינית 🙂
        לרגע חשבתי שאתה מהמתנבאים מסוגו של נוסטרדמוס אבל טעיתי לבושתי. אני רואה שחיזוי העתיד שלך שקול, רציונאלי, חמור סבר ומתחשב בנסיבות.
        מצויין, יש עם מי לדבר.

        לדעתי הנסיבות האנושיות, סוג האנשים ובני האדם שמתפתח בעולמנו מהווה משקל נגד מכריע כנגד או בעד התפתחויות טכנולוגיות עתידיות.
        מדוע אני רושם זאת כמו שאני רושם זאת?… משום שאני בדיוק קורא את הספר של עוז ותמר אלמוג על דור ה- Y ומשם אני מסיק שהרבה מאוד מהטכנולוגיה המשחרת לפתחנו יכולה שלא להתקבל בחיוב אצל אותם אלו שהולכים לאייש את הדורות הבאים של המין האנושי בנוכחותם. אנשים ילדותיים המסרבים להתבגר, חנונים שדורשים יחס אנושי וצומת לב בלתי נגמרת. כמובן שהכל הגדרות יבשות ולא קשורות לאופי, אלא רק מתארות תכונות.
        לכן אני סוג של פסימי טכנולוגית, אבל בתור פסאודו ניאו-לודיט בסה"כ האג'נדה הזו מתיישבת בול על ההרגשות שלי, ככה שאני לא אובייקטיבי 🙂

        Liked by 1 person

      • אני מסכים מאד שלא ניתן לדבר על התפתחויות טכנולוגיות מבלי לשקול גם את טיב החברה והאנשים המקבלים אותן. אבל קשה מאד לכמת אנשים, ואני מאד מהסס להתייחס להכללות גורפות לגבי דור ה- X, Y, Z או כל אות אחרת.

        אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s