תערוכות הגופות: החי, המת, והמבולבל

הבהרה: זו אינה רשומה פשוטה עם מסר חד-משמעי אחד. זאת מכיוון שהסוגיה של תערוכת הגופות אינה פשוטה, אבל אם אתם רוצים לגבש דעה רצינית בנושא, צריך להבין את כל השגיאות והמידע המוטעה המופץ כיום מסביבו. אני מאחל לכם קריאה מהנה, ובעיקר מעניינת!

 

למי שאינו יודע, בימים אלו מתחוללת סערה אינטרנטית קטנה מסביב לתערוכת הגופות שאמורה להתקיים בישראל. השר בנט הודיע על כוונתו לעצור את הכנסת הגופות לארץ לצרכי תערוכה, והארץ התעוררה כנגד הכפייה הדתית המשחיתה כל חלקה טובה.

 

הפרסום של ישראל חופשית להחלטתו של בנט. מקור בפייסבוק.

הפרסום של ישראל חופשית להחלטתו של בנט. מקור בפייסבוק.

 

הסיפור, כרגיל, קצת יותר מסובך, וכדי לפרוש אותו במלואו צריך להסתכל אחורנית, על תערוכת עולמות הגוף (Bodyworlds), שכבר הופיעה בישראל בשנת 2009 במוזיאון מדעטק. תערוכה זו הינה הראשונה מסוגה בעולם (החלה כבר ב- 1995), ואין לבלבלה עם החקיינים והמתחרים שצצו לה במהירות. אחת מאותן חקייניות היא התערוכה האחרת שהוצגה בשנת 2012 בישראל, בשם "Bodies – תערוכת הגוף" (Bodies: The Exhibition).

אני אישית ביקרתי בתערוכת עולמות הגוף כאשר הוצגה במדעטק, ועמדתי נדהם ונפעם לנוכח מורכבותו של הגוף האנושי. האיברים השונים מוצגים בצורה המדגימה היטב את גודלם (כשהם מונחים בידה של הגופה, למשל), והגופות השלמות מוצגות בדרכים הממחישות את דרך פעולת השרירים (למשל, בריצה), ואת יופייה הסבוך של המכונה האנושית. אלו הדגמות שקשה להראות בכל דרך אחרת שעדיין תהיה מרשימה מספיק כדי למשוך מבקרים למקום. התערוכה משרתת מטרות חינוכיות בבירור, וכל קשר בינה לבין בידור זול הינו מקרי בהחלט. לא ראיתי אפילו מבוגר או ילד אחד שפרצו בצחוק מתגלגל לנוכח המצגים בתערוכה. האווירה מצד המבקרים – גם לנוכח הגופות המוצגות בצורות המזכירות את התנהגותן בחיים – היא זו של שקט, של כיבוד המת, של התפעמות.

 

עולמות הגוף במדעטק. קרדיט לצילום: שרון ינאי, מדעטק.

תערוכת עולמות הגוף במדעטק. קרדיט לצילום: שרון ינאי, מדעטק.

 

גורמים דתיים בישראל, כגון הרבנות הראשית וזק"א, ניסו לעצור את עולמות הגוף בישראל באמצעים חוקיים, אך ללא הצלחה. עיקר טענותיהם הפרקטיות הסתכמו בכך שבתערוכה מוצגות גופותיהם של אסירים סיניים שלא נתנו את אישורם לחשיפה שכזו לאחר המוות. טענה זו הופרכה בשנת 2004 בעקבות חקירה מעמיקה של ועדת אתיקה בקליפורניה. בניגוד לטענות, מעולם לא הוצגו בתערוכת עולמות הגוף גופותיהם של אסירים סיניים ויוצר התערוכה טוען כי סירב להשתמש בגופות נידונים למוות מסין. כל הגופות השלמות המוצגות בה נתרמו ספציפית לתערוכה באמצעות טופס ייחודי. נכון להיום, יותר מ- 13,000 תורמים מ- 33 מדינות חתמו כבר על הטופס וביקשו שגופתם תוצג בתערוכה. גם אתם יכולים.

כל הדברים הללו רלוונטיים לתערוכת עולמות הגוף, אבל הפרשייה מסתבכת בתערוכה המקבילה – Bodies – תערוכת הגוף (נקרא לה מעכשיו "תערוכת האלמונים" כדי לקצר את השם הלועזי). בשנת 2012 הגיעה תערוכת האלמונים ליפו, עם תצוגה דומה לזו של עולמות הגוף. ברם, במהרה הסתבר כי ממשלת סין החכירה או מכרה למנהלי התערוכה חלק מהגופות שהם מציגים. בהתאם, באתר הבית של תערוכת האלמונים מוגדר במפורש כי הגופות המוצגות הגיעו מהמשטרה ומבתי הכלא של סין, שמחזיקים גם מתנגדים למשטר. למסקנות אלו הגיעו גם הפרקליט הראשי בניו-יורק ובג"ץ בישראל.

זוהי נקודה חשובה ומטרידה. מי שעוקב אחר המאורעות בסין יודע שבשנת 1999 יצאו הרשויות באופן מוצהר נגד המאמינים בתורה הרוחנית הידועה כפאלון גונג. הדו"ח השנתי מ- 2008 של ועדת הקונגרס באמריקה חושף שהממשל הסיני כלא מאות אלפי מאמינים וכפה עליהם עבודת פרך ועינויים פסיכולוגיים ופיזיים קשים. יותר מאלפיים מאמינים גוועו בבתי הכלא. דו"ח אחר של ועדת הקונגרס לענייני סין מצא שנכון לשנת 2008, יותר מאלף מתנגדים פוליטיים הוחזקו בתנאים קשים בבתי הכלא או במעצר בסין. אלו אנשים שעיקר חטאם היה לפצות פה ולדבר למען העם ונגד התנהלות הממשל. אם התנהלות כזו של הממשלה הייתה מתאפשרת גם בישראל, כנראה ששבעה מיליון אנשים היו נעצרים כבר מחר.

 

יום הפאלון גונג בדרום קוריאה. בסין כבר אסור להשתייך לכת/דת המסוימת הזו. מקור: ג'ארוד הול, The Epoch Times.

יום הפאלון גונג בדרום קוריאה. בסין כבר אסור להשתייך לכת/דת המסוימת הזו. מקור: ג'ארוד הול, The Epoch Times.

 

בג"ץ נדרש להתערב בתערוכה בישראל בשנת 2012. השופטים קבעו כי החברה העומדת מאחורי התערוכה לא הצליחה – "… לאשר באופן עצמאי כי הנפטרים נתנו את הסכמתם לשימוש בגופותיהם בתערוכה." מכיוון שכך, הגיעו השופטים להחלטה שתואמת כדבריהם את "…כבוד האדם ובכללו כבוד המת", והורו לסגור את התערוכה, ולבחון מחדש את החוקים המאפשרים את קיומה ואת הבאת הגופות לארץ והצגתן.

בנקודה זו נכנס לעניין השר בנט. הוא הקים במשרד הכלכלה ועדה שתבחן כיצד ניתן לאשר ייבוא גופות להצגה בישראל. כאשר נראה היה שהוועדה מתקרבת למציאת פתרון שיאפשר ייבוא גופות לארץ, התעוררו גורמים דתיים כגון הרב ישראל מאיר לאו, וגורמים פוליטיים ומשפטיים כח"כ משה פייגלין ופרופ' עו"ד אביעד הכהן, דיקן מכללת "שערי משפט". הרב לאו וח"כ פייגלין התנגדו בחריפות לפתרון המסתמן בטענות דתיות ("הלנת המת מבזה את צלם אלוקים" ו- "פגיעה חמורה בכבוד האדם שנברא בצלם א-לוהים") או ערכיות (מנוגד לערכיה של "מדינה יהודית ודמוקרטית"). בנט, שחש את השטח, קיבל רגליים קרות והודיע בנחישות כי "לא אכניס אף גופה לישראל… לא אתן יד לפגיעה בצביון המדינה ובכבוד המת".

 

מה למדנו?

ראשית, יש להבהיר שאכן מסתמן שמדובר בכפייה דתית. האפשרות פתוחה כל העת בפני בנט להסביר מדוע עולמות הגוף אינה דומה ל- תערוכת האלמונים משיקולים מוסריים של דרך השגת הגופות. הוא יכול להגדיר מדוע הראשונה עומדת בכללים של כבוד האדם וחירותו לבחור מה השימוש שיעשה בגופתו. הוא יכול להסביר בבירור מדוע התערוכה השנייה פוגעת בכללים אלו בשל הכפייה של ממשלת סין על אזרחיה והשימוש הציני בגופותיהם למען רווח כספי.

בנט היה יכול לבחור בדרך זו, אך הוא נמנע מכך משיקולים ברורים: הרבנים שיצאו כנגדו אינם מוטרדים ממוסר מערבי או מ- "כבוד האדם וחירותו", אלא משיקולים הלכתיים. כתוצאה, הכריז בנט שיחתור לאיסור מוחלט בייבוא גופות לתצוגה, וכך הוא פוגע גם בתערוכה המוסרית וגם בלא-מוסרית, במה שמתפרש כנימוק דתי בלבד.

שנית, גורמי הדת טוענים ל- "כבוד המת" אך הם מנסים במציאות לתת כבוד רק לאל עליון שקבע מה יש לעשות עם הגופות, ושולל בכך מבני-האדם את זכותם להחליט. למעשה, זהו כבוד לאל, המבזה את האדם, חירותו ורצונותיו. מצדי הם יכולים לשמור את הכבוד האלוהי הזה לעצמם, וראוי שכך יעשו. מדינת ישראל הדמוקרטית צריכה להעמיד את כבודו וזכויותיו של האדם החי בראש מעייניה. היא צריכה לתמוך בזכותו של האדם להחליט מה יעשה בגופתו לאחר המוות, לעודד גופים הפועלים בהתאם לכללי המוסר כמו עולמות הגוף ולהתנגד לארגונים השוללים מהאדם זכות זו כמו תערוכת האלמונים.

צריך להגיד בבירור: תערוכת האלמונים אינה עולה בקנה אחד עם ערכים דמוקרטיים וליברליים של כבוד האדם וחירותו. אולי בנט יצליח לעצור אותה. אולי לא. יהיה אשר יהיה, כף רגלי לא תדרוך בה.

ואעשה טוב יותר מבנט: אותיר לכל אחד ואחת מכם את הבחירה מה לעשות.

 

 

16 מחשבות על “תערוכות הגופות: החי, המת, והמבולבל

  1. הי רועי.
    אתה בעצמך אומר שהמדינה צריכה להתנגד לגופים שפועלים בניגוד למוסר וזה בדיוק מה שבנט עושה.
    למה כפיית הערכים המערביים על ידי המדינה עדיפה על כפיית ערכים דתיים?

    אהבתי

    • היי דביר,
      זו שאלה טובה. התשובה היא שערכים מערביים מאפשרים גם לערכים דתיים לשגשג, כל עוד הם אינם פוגעים באחרים.
      ערכים דתיים רבים, לעומת זאת (לא כולם, אבל במפורש כמה חשובים) כופים את עצמם על אנשים וקובעים עבורם את דרכי חייהם, גם אם אינם שואפים בכך. בכך הם פוגעים באושר הכללי של בני האדם.

      אהבתי

  2. "ערכים מערביים מאפשרים גם לערכים דתיים לשגשג, כל עוד הם אינם פוגעים באחרים." – הערך המערבי שלך המאפשר ייבוא גופות לתערוכה בארץ פוגע בי כאדם דתי ומאמין המחזיק בערכים אחרים ובאושר הכללי של בני-אדם רבים בארץ.
    מוטב להם למדענים שיעסקו במדע, שהוא תחום המומחיות שלהם ואת נושא המוסר ישאירו לאחרים.

    אהבתי

    • באמת? ייבוא גופות (בהסכמה כתובה של בעליהן מראש) לארץ פוגע בבריאותך? במשפחתך? בשפיות נפשך?

      הייבוא פוגע רק בערכים הדתיים שלך, ובמוסכמות שהתגבשו במסגרת החברה הדתית. אם נהפוך פגיעה שכזו לאסורה, הרי שחברה אנושית לא תוכל בכלל להתקיים. כי אתה יודע, אתאיסטים רבים מציינים כבר היום שערכים דתיים פוגעים בהם.

      אהבתי

      • "הייבוא פוגע רק בערכים הדתיים שלך" –
        א. ערכים דתיים הם לא -ר-ק-
        ב. הם גם ערכי מוסר (התווית דת עוזרת להוציא את האספקט המוסרי)
        ג. הם לא רק שלי אלא של חלקים נרחבים מאוד מהעם אם לא רובו

        אהבתי

      • א. גם ערכים אתאיסטיים הם לא 'רק'. וזה עדיין לא מקדם אותנו לשום מקום. הנקודה היא שפגיעה בערכים דתיים אינה שקולה לפגיעה פיזית או נפשית.

        ב. ערכים דתיים רבים הם ערכי מוסר. אבל המוסר אינו תמיד תקף לכלל החברה (ישנם די והותר ערכים דתיים שמפלים גויים לרעה), ומאפשר גם פגיעה פיזית באחרים כדי לשמר את הערכים הדתיים.

        ג. כמעט לכל אדם בחברה המודרנית יש ערכים דתיים מסוימים. ועדיין הוא מכפיף אותם לערכי המוסר המערבי שמוודאים שאותם ערכים דתיים לא יפגעו פיזית באחרים.

        אהבתי

    • מעולם לא הבנתי את המשחק הזה של פגיעה ברגשות האחר. כשלעצמו זה טיעון די מטומטם.
      זו בסך הכל דרך להכניס עקרונות שזרים לערכים הליברלים המערבים בשפה שתתאים לה.

      מה דתי הוא כזה ילד מפגר, שאם הוא ראוה רכב נוסע בשבת הוא מתחיל לבכות?

      חשוב להדגיש שהעקרון הזה ברובו לא מיושם בהקשר של הדתים בישראל, אלא בעיקר כלפי מיעוטים אחרים.

      אהבתי

  3. מסכים איתך בנוגע ל-א', אבל מוסר צריך להיות תקף לכולם. איני רואה בערכי המוסר המערבי סוג של "מטריית-על-מוסרית" שהמוסר היהודי, הקיים כבר אלפי שנים ויהיה קיים כנראה עוד כמה כאלו צריך להתכופף בפניו. עיון בהיסטוריה יראה לנו שהמוסר האוניברסלי השתנה עם השנים והוא אופנתי ומתחלף בעוד שערכי היסוד היהודים אינם משתנים (אלא רק בשוליים בהתאם לנסיבות הזמן והשעה). לכן לא אכופף את המוסר שלי לאופנה הנוכחית. ואעשה כל מה שבידי (בלי לפגוע פיזית באף אחד כמובן) כדי למנוע ייבוא גופות לארץ לצורכי הצגתן כבובות ראווה בציבור.

    בלי קשר לדיון הזה, סיימתי לקרוא את ספרך "המדריך לעתיד" (לאחר שהייתי בין התומכים בו ב-headstart) ואני רוצה לומר לך שהוא פשוט מצוין. מתי ייצא המדריך לעתיד 2? 🙂

    אהבתי

    • לא אתווכח לגבי השינוי בערכי היסוד היהודיים, אבל אצטט את מה ש- BluePrint כתבה – "אל תדחפו לחיים של אחרים".

      ובלי קשר – תודה על הביקורת הנפלאה. אני עובד עכשיו על השני 🙂

      אהבתי

  4. רועי, אתה מתעלם מבעיית המדרון החלקלק.
    ברגע שגוויה הופכת להיות חפץ סחיר, זה מייצר אינטרס לייצר עוד חפצים כאלו. העובדה שכבר החקיין הראשון רכש גוויות ממקור מפוקפק בלשון המטעה רק מדגיש את עוצמת הבעיה.

    הערך הדתי של כבוד המת, נובע בראש ובראשונה מהערך של כבוד החי (הפרובלמטיות ההלכתית של השתלת אברים היא החשש לרצח של התורם). תן ערך לגוויה כי לפני זמן מה היא הלכה ביננו דיברה וסיפרה בדיחות. ככל שתפחית את הערך שאתה נותן לגוויה היום, תפחית מחר את הערך שתיתן לגוויה גם בזמן שהיא מהלכת ביננו.
    אני ממש לא חושב שצריך לקבל את שאר הערכים של העולם הדתי, כדי להסכים עם הנקודה הספציפית הזאת.

    אהבתי

    • יוסי,
      סיפר לי פעם מומחה לדבייטינג שבעיית 'המדרון החלקלק' נחשבת בעיני השופטים לטיעון החלש ביותר האפשרי. היא מסתמכת על מה שאולי אנשים יעשו, מתישהו בעתיד, אם לא נעצור את הנושא בדרכים אחרות ונעדן את הפתרון.
      כל הנקודות הללו תקפות גם לבעיה שהעלית. ואני יכול לתת לך מדרון חלקלק אחר: אם אתה מקבל ערך אחד של העולם הדתי, תידחף לקבל גם אחרים. וזה בדיוק העניין כאן: אפשר לפתור את הנושא הזה באמצעות יצירת הגבלה מאד מעודנת, על גופות שנלקחו שלא ברשות, לעומת כאלו שהאדם החי תרם מרצונו למדע ולחינוך. בנט לא מנסה לעשות הגבלה שכזו, והולך ישר למקום הדתי של הגבלה גורפת.

      אהבתי

  5. אני נוטה לפקפק באמינות של מקור הגופות בשתי התערוכות.
    כל הגופות מקורן מסין, ורובן נראות כשל אנשים צעירים ובריאים. אז איך בדיוק הושגה הסכמתם לעניין הזה? כשמדובר בסין (שידועה בשחיתות נוראה וביחס מחריד לזכויות אדם) אני נוטה מראש לפקפק ולהחמיר. ולכן לט אתן את כספי לתערוכה שכזו, חשובה ככל שתהיה חינוכית, כדי להעשיר מישהו מקוצרי הגופות האלה, אפילו אם זה רק לכאורה.
    זה לא עניין דתי, זה מוסרי. והתערוכה לא מוסרית בעיני, וחשודה מראש.

    אהבתי

    • עופר אני מסכים איתך גם אני אישית לא יתן כסף לתערוכה שכזו לדעתי תערוכה זו מזלזלת מגעילה ומפרה את כל מה שכתוב בתורה בנוסף לכך אני מאמין שגם המארגנים של התערוכה הם סיניים ועושים את התערוכה רק מפני שהתערוכה עושה להם כסף ברצוני להרחיב שכסף זה אחד הגורמים לבעיות בחיים הכסף יוצר עולם שקרי נסתר יוצר פשע ועוד… והתערוכה רק משפרת את טענותיי לגבי הנושא

      אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s