העולם המוגבל: כשילדים אינם מכירים את טבלת היסודות

הנה סיפור אמיתי.

לפני שנתיים חזר ילד קטן אחד לביתו, ושאל את אביו כמה יסודות יש בעולם. האב, שהיה חכם ומנוסה בדרכי הכימיה והמדע, השיב לו מיד שאנו מכירים כמעט 120 יסודות. אלו כוללים את המימן קל-הדעת, את הגרמניום המתכתי האפרפר, את האורניום הרדיואקטיבי, ואפילו את אחד היסודות האהובים עלי ביותר מסיבות ברורות – הצזיום. ולא, למקרה שתהיתם, הצזיום לא נקרא על שמי.

כל מי שצופה בסדרת המופת המצוירת "אווטאר, כשף האוויר האחרון", או ששיחק מבוכים ודרקונים בשלושים השנים האחרונות, או שקרא את כתבי אריסטו מלפני כמעט אלפיים וחמש-מאות שנים, יכול להבין את הבלבול שחווה הילד. אם קיימים בעולם יותר ממאה יסודות, למה כולם בכיתה מדברים רק על אדמה, אוויר, אש ומים? האב הסביר לילדו שמדובר בתפישת עולם עתיקת-יומין, שהתגבשה לפני שהאדם הצליח לחקור את הטבע לעומקו. הילד, גדוש עתה בחכמה שמעבר לשנותיו, חזר לכיתה וניסה להעמיד את חבריו על טעותם המשותפת.

אתם יכולים לנחש כיצד אלו הגיבו.

האבא והילד לא אמרו נואש. בכוחות משותפים הם פעלו ליצירת טבלה מחזורית המתארת את כלל היסודות בשפה העברית, חושפת את תמונות החומרים והמדענים שגילו אותם, ומספרת למה משמשים היסודות הללו בתעשייה, ברפואה ואפילו בלחימה. התוצאה הייתה מרהיבה והצדיקה את ההשקעה: תוך שנה אחת, הבינו ילדי הכיתה שהעולם כל-כך מופלא יותר ומעניין יותר מכל מה שחשבנו לפני כן.

אתם יכולים להוריד בעצמכם את הטבלה (ולפי מיטב המסורת המדעית, גם לבדוק אם אין בה טעויות ולשלוח ביקורת בונה לאב החרוץ בכתובת הבאה). באופן כללי יש לציין לשבח כל מאמץ שכזה לחינוך מדעי המגיע מהציבור הרחב, ומהורים שמדברים עם ילדיהם מדי יום ויכולים להבין בדיוק היכן נמצאים פערי ההבנה שלהם. אבל כל הנושא מעלה שאלה נוספת מעניינת: למה ילדים בכיתה ג' תקועים עדיין בהבנה של הטבע שהתגבשה לפני אלפי שנים?

 

טבלת היסודות הצבעונית

טבלת היסודות הצבעונית

 

רעיונות עתיקי-יומין

התפישה הרואה את האש, האדמה, האוויר והמים כיסודות בסיסיים, התהוותה עוד ביוון העתיקה ובתרבויות אחרות שהושפעו ממנה. כך ניתן למשל למצוא במסמך ה- 'קורה קוסמו' ("בתולת הקוסמוס") את הציטוט הבא מפי האלה המצרית איזיס –

"… מתוך הדברים החיים, בני, חלקם חברים לאש, וחלקם למים, וחלקם לאוויר, וחלקם לאדמה, וחלקם עם שניים או שלושה מתוך כל אלו, וחלקם עם כולם. ולעומת זאת, חלקם אויבים לאש, חלקם למים, חלקם לאדמה וחלקם לאוויר… לדוגמה, בני, החגב וכל הזבובים נמלטים מהאש; העיט והנץ והציפורים המעופפות האחרות בורחות מהמים…"

סדרת יסודות דומה (ששמה וו-קסינג) התקיימה גם בתרבות הסינית העתיקה, וכללה את העץ, האדמה, האש, המתכת והמים.

 

טבלת היסודות הסינית, לפי שיטת וו קסינג: עץ מייצר אש שמייצרת אדמה שמייצרת מתכת שמייצרת מים (טענות להפנות לסינים).

טבלת היסודות הסינית, לפי שיטת וו קסינג: עץ מייצר אש שמייצרת אדמה שמייצרת מתכת שמייצרת מים (טענות להפנות לסינים).

 

הסיבה העיקרית לכך שהסברים אלו התהוו לפני אלפי שנים, היא כנראה הפשטות האינטואיטיבית שלהם, שמלווה אותנו עד היום. כל ילד יכול להרגיש את הרוח ששורקת באוזניו, או לחוש את הלחץ שהאוויר מפעיל על כף ידו כאשר הוא מוציא אותה מחלון הרכב בזמן הנסיעה (אל תנסו את זה באוטו). באופן דומה, גם האדמה, האש והמים הינם רעיונות בעלי נוכחות פיזית ברורה. אנו הולכים על האדמה, מכינים חביתה על הכיריים, ושוטפים את עצמנו במים.

אבל מתי בפעם האחרונה דרכתם בטעות על צזיום ברחוב? טבלת היסודות רחוקה מלהיות בעלת נוכחות של ממש בחיי היום-יום שלנו, ובוודאי של אבותינו הקדמוניים. איננו זקוקים לה כדי לתאר את העולם שסביבנו.

קל להבין, לפיכך, מדוע בימי קדם הסתפקו הפילוסופים בארבעה או חמישה יסודות בלבד, עם תיקונים קלים utworów בלבד. אריסטו, למשל, הוסיף לארבעת היסודות הגשמיים גם את ה- 'אתר' הערטילאי המספק נשמה וחיים לאדם ולבעלי החיים. אחרים הסבירו את קיומן של מתכות בחיבור של שני יסודות כאדמה ואש ביחד. מערכת היסודות שרדה גם את ימי הביניים, והחלה להשתנות באופן משמעותי רק כאשר הצליח הכימאי אנטואן לבואזיה להפריד את האוויר לחמצן ולמימן במאה ה- 18.

לבואזיה מצא את דרכו אל הגיליוטינה בגיל 51 שנים בלבד, אך כימאים רבים אחרים המשיכו את דרכו וחשפו יותר ממאה יסודות חדשים במאתיים השנים שחלפו מאז. הבנת היסודות הקנתה לאדם את היכולת לשחק עם כוחות הטבע, להפיק מתכות רבות-ערך כפלדה ואלומיניום במחירים אפסיים, וליצור חומרי צבע, טעם וריח.

אבל ילדים היום עדיין מכירים את האש, האדמה, האוויר והמים. ומסיבה טובה: אלו הסיפורים שהם שומעים, קוראים ורואים.

 

כשף האוויר האחרון

סדרת המופת המצוירת "אווטאר: כשף האוויר האחרון" מתארת עולם קסום שילדים ומבוגרים כאחד יכולים להתחבר אליו. אמנם אין בסדרת המקור "טוב" ו- "רע" מוחלטים, אך ניתן בהחלט למצוא בה מלחמה ויריבות בין ארבע אומות שונות. האם תצליחו לנחש מהן?

הנה רמז: אזרחי אחת האומות עוטים מדים צבאיים אדומים, אזרחי השנייה לבושים בפרוות מחממות בעלות גוון כחול, אזרחי השלישית בוחרים ברובם בבגדים פשוטים בצבע ירוק, ואזרחי הרביעית נהנים משרוואלים קלילים ואווריריים. (אפשר למצוא תיאור מלא של הבגדים באתר ויקי שנפתח ייעודית עבור הסדרה)

אני מניח שהבנתם כבר את הרעיון: אש, מים, אדמה ואוויר, כולם ביחד בפריים טיים בטלוויזיה.

אבל למה לעצור כאן? כשהייתי צעיר וטיפש בן 16, נהגתי לשחק מבוכים ודרקונים. אהבתי במיוחד להיות קוסם, שיכול היה לזמן יצורים שונים ומשונים, כ- "יסודנים" המורכבים כולם מיסוד לפי בחירת הקוסם. תרצו לנחש איזה יסודנים הייתי יכול לזמן? אדמה, מים, אוויר ואש.

 

יסודנים ממשחקי תפקידים מסורתיים.

יסודנים ממשחקי תפקידים cheap MLB jerseys מסורתיים.

 

אפשר להמשיך לפרט את רשימת משחקי Should המחשב, תכניות הטלוויזיה, משחקי הלוח וכל יתר הדרכים בהן אנו משתמשים כדי להנחיל לילדינו ידע שגוי לגמרי על wholesale NBA jerseys עולם היסודות. אני לא חושב שיש באמת צורך. מתוך כל אלו, אני מכיר רק מספר סיפורים אחד שיוצא נגד המערכת. שמו ריץ' בורלו, והוא הסופר והאומן העומד מאחורי הקומיקס המוצלח "מסדר המקל". בעולמו של בורלו, השחקנים היצירתיים במיוחד נעזרים ??? בהבנתם של היסודות כדי לזמן יסודני טיטניום (בעלי קושי וחוזק cost-effective גבוהים במיוחד), או יסודני כלור (בעלי יכולת להרעיל את אויביהם דרך האוויר). אני עדיין cheap Cleveland Browns jerseys מחכה ליסודני האורניום שלו, אבל אולי עדיף שלא לתת לשחקנים רעיונות מהסוג הזה.

 

יסודן טיטניום

יסודן טיטניום. מקור: The Order of the Stick

יסודן כלור. אפשר לדעת את זה לפי המספר האטומי שרשום לו על החזה.

יסודן כלור. אפשר לדעת את זה לפי המספר האטומי שרשום לו DEx על החזה.

 

סיכום

אין ברשותי נתונים כמותיים בנוגע למספר הילדים המאמינים שקיימים רק ארבעה יסודות. גם לא הצלחתי למצוא נתונים כאלו בספרות המדעית, ונראה שיש מקום למחקר בנושא, המקשר בין מספר שעות הצפייה בטלוויזיה ומשחק במחשב מדי יום, לבין האמונה בארבעה יסודות. אף על פי כן, קשה להאמין שהמסרים המגיעים מכל כיוון בנושא זה נופלים על אוזניים ערלות. בוודאי ישנם ילדים רבים – ואולי גם כמה מבוגרים – המאמינים עדיין בתיאוריה הקלאסית של היסודות.

אבל האם זה באמת נורא כל כך?

ובכן, לא. באמת שלא. ההיסטוריה כבר התקדמה מאז ימיו של אפלטון, כאשר טען שאסור לספר לילדים סיפורי כזבים מאחר שאלו מעצבים את נפשו של הילד וגורמים לו להאמין בשקרים. איננו חיים ביוון העתיקה, ומקובל עלינו שגם סיפורי אימה, מתח, פנטזיות ואגדות קסומות יכולים לפתח את נפש הילד ולהעשיר את עולם הערכים שלו והבנתו את המציאות באמצעות מטאפורות, אלגוריות ומשלים.

אז לא. זה לא נורא בכלל שילדים מאמינים בעולם של ארבעה יסודות בלבד, כל עוד מערכת החינוך מצליחה להנחיל להם את הידע המפורט יותר על העולם. אבל כסופר בעצמי, דבר אחד כואב וחורה לי: על שכל אותם ממשילי משלים ומספרי סיפורים מגבילים את עצמם, וכתוצאה מגבילים גם את העולמות שהם משרטטים עבור הילדים.

העולם, בסופו של דבר מורכב מיותר מארבעה יסודות פשוטים ופשטניים. בעולם המדעי שלי קיימים גם המימן וההליום הקלים מהאוויר שאנו נושמים, ומאפשרים לספינות אוויר מכושפות לעוף למרחקים. בעולם שלי המכיל 118 יסודות, אפשר להרוג מפלצות באמצעות מילוי המאורה שלהן בגז חנקן בריכוז גבוה. בעולם שלי, שהוא העולם האמיתי, יש חומרים כמו אורניום ופלוטוניום שיטילו גם על האביר האמיץ ביותר קללה של מוות איטי ומייסר לאורך שנים ארוכות – אלא אם יתקרב אליהם כשהוא עטוי בשריון עופרת. העולם שלי ושלכם קסום ועשיר יותר מכל אגדה או פנטזיה.

ואם пластиковой אתם רוצים להזמין את ילדיכם לעולם המופלא הזה, אתם יכולים להתחיל בטבלת היסודות.

 

8 מחשבות על “העולם המוגבל: כשילדים אינם מכירים את טבלת היסודות

  1. כמה שאני מבין – לא באמת מחמדים אותם ארבע יסודות, אלא זה פשוט דרך ציורית להמחיש סיטואציה של חיכוך שהיא יותר מורכבת משני צדדים (=טוב ורע בסיפורי ילדים) – שזה דווקא טוב כדי להסביר להם דווקא לא על מדע מדוייק אלא על יחסי אנוש וחברה.
    אם תדחוף בכוח את טבלת היסודות הכימיים מהיסודי – למה שלא תדחוף כבר את היסודות הפיסיקליים (תבחר אתה אם לעצור ברמת האטום, הפרוטון, הקווארק, המיתר או ה….?). או אולי להפך – ללכת עוד אחורה בפילוסופיה ולהגיד שיש רק יסוד אחד (הכל מים)?
    אתה לדעתי מתפרץ לדלת פתוחה – ביסודי כן מלמדים על מתכות, ץכונות שלהן וחומרים אחרים – לא ברמת הכימיה (שלא נדרשת) אלא ברמת השימושיים.

    אהבתי

    • אני בעד משלים ומטאפורות, אבל כל סיפור מקדם גם מסרים נוספים, שהמשורר לא בהכרח התכוון להם.
      בכל מקרה, חלילה לי מלדחוף בכוח את טבלת היסודות הכימיים. כל יוצר יעשה כרצונו, וכפי שכתבתי – הגיוון רק מעשיר את נפש הילד. אבל אני חושב שיהיה מעניין מאד לראות יצירות שמתייחסות למספר רב של יסודות מתוך הבנה של השימוש בהם.

      אהבתי

  2. היי רועי
    משהו שלא כתבתי בבלוג, זה שגם מבוגרים לא מכירים את הטבלה המחזורית, לא יודעים על קיומה, וגם לא יודעים שמות של יסודות (הפתיע אותם שחמצן זה יסוד). גיליתי שטבלה מחזורית מוכרת יותר לבני 45 ומעלה ואילו בני 40 ומטה, אין להם מושג. רק אציין שלא עשיתי סקר מסודר בעניין, שאלתי אנשים בסביבה.. השאלה מי יאייש את מעבדות המחקר בעוד עשור. מדענים מסין ותאילנד?

    אהבתי

    • בקיצור נמרץ: כן. מדענים מסין ותאילנד יאיישו מעבדות מחקר מרשימות… בסין ובתאילנד.

      לגבי ישראל – עוד נראה. אני חושב שהגאונים של ישראל יוכלו לפתוח כאן מעבדות מרשימות באופן עקרוני, אבל אם רמת החינוך והידע הכללי של האוכלוסיה מתדרדרת, אז הם לא ממש ירצו להישאר כאן כדי לעשות את זה.

      אהבתי

  3. לכל יסוד יש כוח
    יסודות כמה שהם חשובים ומרתקים הם תוצאות בלבד
    אם נרצה להשיג את מה שקיים מעבר ליסודות, כלומר כדי להשיג את הכוחות שהם השורשים לאותם היסודות ומקיימים אותם, נצטרך להשתנות.
    הפרדיגמה החדשה של האנושות תתרכז בשינוי האדם.
    שינוי פנימי, תודעתי, שינוי חומר הבריאה.
    כשזה יקרה גם מציאותנו תשתנה.

    אהבתי

  4. פינגבק: האם פייסבוק גורמים להקצנה של הימין והשמאל, ואיך להפסיק את זה | מדע אחר

  5. פינגבק: Does Facebook polarize our society, and how do we stop it? | מדע אחר

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s